2. Ei menny niinku strömsöössä

eli lyhyt kertomus siitä, miten kaikki menee pieleen.

Edellinen postaukseni loppui siihen kun vietimme  #puolenvuodenroadtrip reissumme ensimmäisen viikon Äkäslompolossa Ylläksellä hiihdellen, isäntä maastopyöräillenkin ja startaten Lapponia hiihdon ensimmäiseen osakilpailuun Muoniossa postaustani seuraavana päivänä eli maanantaina.

4.4. - 25.4.2022

Tomi starttasi maanantai aamulla 60 kilometrin mittaiseen perinteikkään Lapponia hiihdon ensimmäiseen osakilpailuun. Minä yritin saada aikani kulumaan Muonion hiihtostadionilla. Olin jo edellisen illan pienellä kävelylenkillä hieman ihmetellyt miksi hengästyin ihan vaan lyhyet raput, noin 10 askelmaa kiivetessäni. Yskäni jatkui edelleen. Isännän maaliintulon jälkeen ajoimme illansuussa ihailemaan Keimiöniemen kalamajoja talvisessa asussaan ja yövyimme parkkipaikalla.

Tiistaina oloni oli vähän vielä kummallisempi ja hieman lämpöä oli edellisenä  iltana, joten päätin soittaa paikalliselle yksityiselle lääkäriasemalle ja sainkin sieltä lääkärin puhelimeen, joka kirjoitti reseptin astmalääkkeeseen, arveltiin keuhkoputkentulehdukseksi. Varmuuden vuoksi ajettiin illaksi takaisin Äkäslompoloon ihmisten ilmoille jos oloni huonontuisi. Ja pahenihan se, yöllä heräsin kuumeisena. Keskiviikkoaamuna jouduin käymään ensin kalliissa maksullisessa koronatestissä ennenkuin pääsin negatiivisena lääkärin puheille puoliltapäivin. Onneksi ei tarvinnut kauas mennä kun Äkäslompolossa on Medi Ylläs lääkäriasema. Tulehdusarvo huiteli liki sataa, joten vähältä piti ettei lääkäri kirjoittanut minua suoraan sairaalaan, vaikka ihan hyväkuntoisena kävelin karavan alueelta ensin testiin ja takaisin autolle ja kohta taas lääkäriin ja sieltä poiskin apteekin kautta. Onneksi valitin kurkkuani ja yskääni ja kun lääkäri tunnusteli kaulaani niin sehän oli kauttaaltaan turvonnut. Hieman piti nähdä hänenkin vaivaa ja kaivella nettiä, että keksi mikä minua vaivasi. Kilpirauhasen tulehdus. Oireet sopivat hyvin, sykkeeni huiteli yli sataa koko ajan koska kävin ylikierroksilla. Lääkekin löytyi ja hyvä puoli oli, että sillä se helpotti kuten pitikin heti ensimmäisestä pilleristä! Huono puoli oli, että lääkitys oli todella vahva ja aika myrkkyä ja jatkui ainakin 7 viikkoa, pahimmassa tapauksessa jopa 6-12 kk. Päätimme lähteä torstaina ajelemaan kotia kohti, koska joutuisin seuraamaan veriarvojani.

Mutta ei siinä vielä kaikki, kun lähdimme ajelemaan kotia kohti ja oloni oli kuitenkin jo hyvä niin sanoin isännälle, että käy vielä vähän hiihtämässä. Siinä isäntää odotellessa ja vähän ulkoillessa tunsin pohkeessani outoa äkkinäistä kipua. En kuitenkaan puhunut mitään vaan lähdimme ajamaan ilman kiireitä kohti etelää. Yövyimme puskaparkissa Uljuan tekoaltaalla ja istuimme iltaa nuotiollakin. Yöllä kun nousin vessaan jalan varaan ei enää voinut varata, niin kipeä se oli. Jatkoimme matkaa heti aamuyöstä ja yritin löytää vapaata lääkäriaikaa jostain Keski-Suomen seudulta, mutta kun ei löytynyt ajoimme kotiin asti ja varasin vielä perjantaille ajan yksityiselle. Paljastui laaja-alainen pinnallinen laskimotukkotulehdus ja siihenkin sitten lopulta pistoksena annettavan ennaltaehkäisevän lääkityksen peräti kuudeksi viikoksi. Tämä tosin vähän mutkien kautta kun ensimmäinen vastaanottanut lääkäri ei ollut ihan perillä nykyaikaisista hoitomuodoista. Nyt seuraamme veriarvojamme, mutta varovaisen positiivisella mielellä ollaan! Kallista lystiä oli, mutta toivon että kaikki kulut menee matkavakuutukseen kuten kuuluukin. Hettaanhan meillä oli majoitus varattu pääsiäistä edeltäväksi viikoksi, joten senkin jouduin perumaan.

Ja ennenkaikkea  voiton puolella  kuten sanonta kuuluu ja mikä parasta, elämä jatkuu eikä vaivat ole kuolemaksi jos hoidot tepsii. Olenkin viettänyt nyt aikaani paljon teemalla  liike on lääke!

Tomi hieman haastavassa kelissä hiihdetyn Lapponian jälkeen

Jo runsaan parin viikon kuluttua sairastumisista kun sain tulehdusarvoni laskemaan halusin lähteä käymään luonnossa ja ajelimmekin jo lumesta vapautuneelle rannikolle mm. aina niin ihanalle Kopparnäsin ulkoilualueelle missä yövyimmekin yön yli autossa, toisella kertaa kävimme pitkästä aikaa Linlon saarella päiväretkellä, muita kohteita oli Hangon Tulliniemi,  Porkkala ja Emäsalo. Luonnon parantavaa voimaa ei voi koskaan aliarvioida 💗